Jännevirtabron

Jännevirtabron

Det krävdes 2 430 ton förbehandlade stålkonstruktioner för att färdigställa den 577 meter långa Jännevirtabron över Saimens sjökanal.

På Tikkurila tycker vi om stora infrastrukturprojekt som flygplatser, färjeterminaler och tågstationer där vänner möts och reser. För att inte tala om brokonstruktioner som sträcker sig över stora vatten och skapar ett flöde av människor, gods och affärer.

Som Finlands sjätte längsta bro kvalificerar sig Jännevirtabron mycket väl som megaprojekt.

Tillverkningen påbörjades i oktober 2016 och den nya bron invigdes för trafik i slutet av augusti 2018. Totalt 2 430 ton lastbärande stålkonstruktioner levererades och installerades av Ruukki Building Systems och förmålades av Midroc Alucrom på Ylivieskafabriken.

Smidig och punktlig leverans

Den totala ytan på 18 000 kvadratmeter krävde 15 000 liter färg. Stålbalkarnas ytbehandling utfördes av Midroc Alucrom vid Ylivieskaanläggningen med ett målningssystem bestående av Tikkurila Temazinc, Temacoat GPL-S MIO och Temadur/Temathane.

”Tikkurilas färg är välbekant för oss. Arbetet gick väldigt smidigt då samtliga stålbalkar blev målade i tid och levererade till platsen utan problem. Den slutliga ytbehandlingen gjordes på plats under sommaren 2018”, säger Pauli Marjoniemi, FROSIO III-inspektör, Midroc Alucrom Oy.

Fakta om Jännevirtabron

  • 577 meter lång och 15 meter bred
  • 20–30 meters längd på varje stålsektion med ett längsta spann på 120 meter
  • 25 meters högsta höjd över vattnet
  • 2 430 ton stålkonstruktioner
  • 15 000 liter färg användes
Jännevirtabron

Tålig ytbehandling för kraftiga stålkonstruktioner

”En bro konstrueras för att hålla i 100 år. Kraven är mycket höga även på ytbehandlingen, som förväntas hålla i decennier innan den behöver underhållas”, säger Heikki Wilen, affärsdirektör på Ruukki.

Utöver hållbarhet måste ytbehandlingarna ge optimalt skydd mot svåra väderförhållanden, blåst, nederbörd och fukt som kan orsaka korrosion. Om något behöver repareras handlar det i de flesta fall om ytbehandlingar.

”Därför är det viktigt att produkten prövas och testas. Vi eftersträvar hållbara produkter, inte bara för att de kräver mindre underhåll, utan också ur ett visuellt perspektiv: färgen ska göra att föremål ser bra ut”, fortsätter Heikki Wilen.

Vi skapar hållbar infrastruktur

Jännevirtabron är numera ett imponerande landmärke med kapacitet för tusentals fordon som passerar varje dag. Det är dock inte många av de förbipasserande som tänker på att industriell ytbehandling är en dold jätte när det gäller att skapa hållbar infrastruktur. För att samhällen ska kunna göra bra och långsiktiga investeringar och för att vi ska kunna resa säkert över vattendrag till nära och kära, nu och i många år framöver.

har lagts till i sparat
has been removed from saved.
sv